Krzysztof Kamil Baczyński – lewak, komuch i Żyd

Obiło mi się o uszy, że polska narodowa prawica dowiedziała się z pewnego źródła, że Krzysztof Kamil Baczyński był… lewakiem. Jego ojciec był działaczem PPS-u, sam Krzysztof Kamil związał się z grupą młodych socjalistów, skupionych wokół pisma ideologicznego “Płomienie” i magazynu literackiego “Droga”. Wielu z jego najbliższych okupacyjnych przyjaciół zginęło w hekatombie Powstania.

Ciekawe były dalsze losy tych nielicznych, którzy przeżyli.

Jan Strzelecki został członkiem PZPR, socjologiem i wierzgającym przeciwko realnemu socjalizmowi marksistą i wreszcie opozycjonistą. Zginął w niejasnych okolicznościach – według oficjalnej wersji stał się ofiarą mordu rabunkowego.

Krystyna Cała również po wchłonięciu PPSu przez PPR była przez cały okres istnienia członkiem PZPR, by w roku 1990 na powrót zostać członkiem PPS. Samo jej nazwisko działa jak płachta na byka na narodową prawicę – i tak, zgadza się, jest matką Aliny Całej, tej Aliny Całej, autorki przełomowych prac z historii polskiego antysemityzmu.

Juliusz Garztecki wreszcie, przyjaciel Baczyńskiego z “Drogi” to jeszcze bardziej odmienna droga życiowa. Ten znany fotograf ma za sobą epizod w kontrwywiadzie AK a następnie ppsowskim PAL i powojenną pracę etatową w UB. Przekazał władzom komunistycznym archiwum kontrwywiadu AK.

Dla amatorów lustracji rozciągają się więc bajkowe wręcz możliwości.

Czego nasi narodowcy zdają się nie wiedzieć (nie czytają Wikipedii, nie czytają w ogóle?) to pochodzenie KKB ze strony matki. Czy potrafiliby wymówić to stygmatyzujące, odstręczające, odrzucające słowo na “ż”?

Matka KKB pochodziła z rodziny żydowskiej. Wychrzczona zachowywała się z katolicką gorliwością, a nawet, wedle świadectw, z pewną ponadprzeciętną demonstracyjnością, ostentacją i afektacją.

Teraz wszystko zaczyna się układać. Pochodzenie determinuje wybory ideologiczne – bo trudno się spodziewać, by KKB mógł się identyfikować z wyborami i ideologią przyjaciół z “Konfederacji Narodu”. Stąd zapewne i podskórny, później ujawniający się konflikt i odmowa publikacji w piśmie “Sztuka i Naród”.

Wątki żydowskie pojawiają się w poezji KBB, w sposób jednak dyskretny, nigdy pełnym głosem i używając szyfrującego kodu znaczeniowego jak choćby w wierszu napisanym podczas powstania w getcie:

Byłeś jak wielkie, stare drzewo,

narodzie mój jak dąb zuchwały,

wezbrany ogniem soków źrałych

jak drzewo wiary, mocy, gniewu.

Jak nie zawsze czytelny był ten kod można sobie przeczytać pod linkiem: http://www.sciaga.pl/tekst/1789-2-byles_jak_wielkie_stare_drzewo_k_k_baczynskiego_analiza

Więcej o milczeniu i negowaniu pochodzenia KKB przez wydawców jego poezji, a więc ekspertów, znających każdą nitkę biografii można przeczytać tutaj:

http://www.midrasz.home.pl/2000/gru/gru00_3.html

A tu proszę, temat który jeszcze dekadę temu był tabu,  na skutek Wikipedii nie może być pomijany zmową milczenia. Przeklęta niech będzie Wikipedia.

Lustratorzy od spraw rodzinnych, “dziennikarze niezależni” z Gazety Polskiej i innych “Od rzeczy” i “W sieci nonsensu” powinni czuć świeżą krew. Coraz bliżej już do samego KKB – już upomnieli się narodowcy o wujeczną siostrę KKB Dziulę Zieleńczyk:

http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,12416174,Wszechpolacy_i_ONR_chca_zmiany_patronki_lodzkiej_szkoly.html

http://jakelo.salon24.pl/448942,usuwamy-komunistyczna-patronke-szkoly

http://www.krytykapolityczna.pl/Opinie/GauzaAwanturaoDziuleczyliosprawieWandyZielenczyk/menuid-419.html

Z drugą siostrą cioteczną, Marią Turlejską, było jeszcze gorzej. Po prostu gefundene fressen dla najbardziej leniwych z lustratorów. Wszystko podane na tacy i do przepisania z internetów.

PS. Nie zamierzam tutaj referować ustaleń z artykułu, z którego zaczerpnąłem wiedzę o pochodzeniu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Zainteresowanych odsyłam do źródła:

http://www.jozeflewandowski.se/texter/Wokol_biografii_Baczynskiego.htm

A argonautom internetu polecam swobodne poszukiwania i wędrówkę od wyspy do wyspy.

IMAG0249

Nieproszeni goście

Obrazek

5 uwag do wpisu “Krzysztof Kamil Baczyński – lewak, komuch i Żyd

  1. wikipedia nie jest żródłem literackim.Po Krzysztofa Kamila po wojnie ,do mieszkania matki przyszło UB,żeby Go aresztować,być może podzieliłby los legendarnego Anody.Specjalistą od biografii Baczynskiego jest dr Wiesław Budzynski

    1. Źródła, które wykorzystałem pisząc notkę pracowicie wyliczyłem i dałem do nich linki. Wikipedia nie była moim źródłem, hasło KKB w niej zawarte posłużyło mi jedynie do postawienia 2 tez – o tym, że „młodzież narodowa” nic nie czyta, nawet Wiki i że Wiki upowszechniła fakty z życiorysu KKB nie tak dawno znane jedynie wąskiemu kręgowi specjalistów i poddawane w wątpliwość.

      1. Nieprawdą jest,że Wiki upowszechnia fakty znane jedynie wąskiemu gronu specjalistów,od dawna te fakty były w zwykłych podręcznikach dla licealistów.Niepotrzebnie mnie obrażasz na salonie,a żródła podane przez Ciebie mają charakter jednostronny,nie są też żródłami literackimi dla specjalistów ani nawet uczniów.Tez nie stawia się w oparciu o tak nierzetelne opracowanie, ,jakim jest Wiki.Nie wiem,co czytają narodowcy albo czego nie czytają .
        Ja w tym roku na grobie Baczyńskiego w sierpniu widziałam wieńce od narodowców/Ja też położyłam swoje skromne kwiaty,a Ty?Myślę,że tak ,jak tu , mogłeś mi odpowiedzieć na salonie,tu masz grzeczniejszy ton.Sprzyja to rozmowie,a nie obrzucaniem się inwektywami.Pisanie ,że nie umiem czytać ze zrozumieniem jest inwektywą.Może notka jest niedoskonała?Pozdrawiam i więcej nie pokazuje się na Twoim blogu,nic mi do tego,że wolisz rozmawiać z potakiewiczami:-(

  2. 1. Wiki nie jest źródłem opracowań naukowych (o ile oczywiście nie traktują o samej Wikipedii). Ale jest dostarczycielką informcji encyklopedycznych. Data urodzenia jest datą urodzenia, niezależnie od tego, czy zaczerpnięta została z Wikipedii, czy z Wielkiej Encyklopedii Powszechnej. Jeśli masz jakieś zarzuty do Wiki w związku z moją notką, to je sformułuj, skonkretyzuj i napisz. Bo inaczej twoje uwagi trącą insynuacją.

    2. Nie wiem do czego odnosi się uwaga o Budzyńskim? Byłby to argument z autorytetu, ale argument dotyczy czego? Jakie fakty przeze mnie podane Budzyński kwestionuje?

    3. Ale przecież moja notka nie była o wiarygodności Wiki tylko o recepcji życiorysu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Piszą o jego żydowskim pochodzeniu w podręcznikach licealnych? Mogę prosić o cytat?

Skomentuj

